රාවණ තරු සිරි අසිරිය 03
පසුගිය සතියෙන්....
යමකාල ශාස්ත්රය
යමකාල සිද්ධිය ගැන ද පෙර කතා කොට ඇත. ඒ ලෙවිකේ බණ්ඩාර මැතිඳු ගැන කතාවේදීය. යම කාලය ගැන එතෙර ද කතා බහ ඇත. අන්තර් ජලයෙන් අප දකිනා එම අරුත් සැපයීම් සමග සංසන්දනය කරන කල්හි ඔවුන් යමකාලය කියන්නේ ඔවුන්ට සිතෙන දෙයටය.
එහෙත් ඊට වඩා සැඟවුණු සත්යයක් එහි වේ. යම යන පදය දෙක යන අරුත ගෙනදෙයි "යමා මහ පෙළහර" නම් එකවර ගින්දර සහ ජලය විසුරුවා හැරි විශ්මයයි මෙය එකවර ගිනි සහ වතුර පිටවනවා සේ දුටුව ද එය දෙවරකදී එහෙත් වේගයෙන් සිදු වේ. එය බුධ ඥණයට පමණක් විෂය වේ.
යමක ගී යනු අරුත් දෙකක් සහිත ගී පදයි "රා බොන දවස වෙන්කර හඳුනා ගන්නේ" මෙය දුටු පමණින් මතක් වන්නේ පොල් රා නම් ඒ ඔහුගේ දැනුමේ තරමයි. මෙහි සූර්යාගේ ගමන හෙළිකරණුයේ "රා" යන්න හිරු සඳහා යොදනු ලබන බැවිනි.
මෙසේම යම කාලය යනු ශක්තීහු දෙකක උදාවකි. ඒ ගණිතමය, විද්යාත්මක සංකල්පයය. යම දේවතා සිඬිය එහි එන තවත් ප්රභේධයකි. "යම" යනු දෙවතාවෙකි. ගම්භාර සිටු සූනියම් දෙවිඳුන්ටද යමෙකු "යම" යෑයි කියති. සූනියම් දේව යාදිනි වල එය සඳහන් වේ. එහෙත් සූනියම් ගම්භාර දේවතාවාගේ වාහනය අජානීය තුරඟ වාහනයකි. යම දෙවතාවා මෙන්ම ගිණි කබලක් ද අතින් ගෙනේ.
යම දේවතාවා ගම්භාර ඔඩ්ඩ් මංගල දෙවියන්ට වඩා සැර පරුෂය. ඔහුගේ විස්තර බොහොය. වාහනය මී හරකාය. යම කාල සිඬියේදී යමයා මී ගවයා පිට නැගී එන්නේය. එය දෘෂ්ටි මායාවක් නොවේ. ලෙවිකේ මැතිඳු රාජ සමාවට යන සැම විටම යම දේවතාවා ඔහු අසළ විය. එහෙත් අවසන් දින රාජ සමාපව යාම සඳහා යම දේවතාවාට ආරාධනය කළත් නාවේය. ඒ ලෙවිකේගේ ආයු ක්ෂය දිනයයි. මෙය අපට සුවිශේෂ පාඩමක් කියාදෙයි.
"ලෙවිකේ මැතිඳු අද තනියම වෙළ මැද්දේ"
යනු පැරණි කවියක පදයකි. ඒ ඉහත කථාව සිහිපත් කරවයි.
නරපුර ඉන්දුම
නරපුර ඉන්දුම යනු ද එවැනිම බලවත් ශාස්ත්ර සිද්ධියකි. මෑතකදී මාහට හමුවී ඇති පිටපතකි. අසූ හාරදහසක් වින බන්ධන ගැන පැහැදිළි කරන එහි නරපුර ඉන්දුම නාම මාත්රිකය. ඒ මෙහි දූර්ලභ බවයි. නිසි වත් පිළිවෙත් පුරා නරපුර ඉන්දුම සිය ජීවයට සම්බන්ධ කර ගත යුතුය. ඉන්පසු යමෙකු දිහා බලා එය එසේය. කීවොත් එය එසේවෙයි සිටි තැන සිටී. නිදි එකා නිදයයි. නටන එකා නටයි. යමෙකුට ගැසුවොත් මැරී වැටේ. මේ එහි ප්රථිඵලය. මේ හෙළ යතුරු මතුරු විදු වල ශක්තියයි.
සෙත්කවි විස්කම්
අථකහ චක්රය ප්රසිද්ධය. ඒ සිද්ධි චක්රය නමිනි එහෙත් නියම නම "අථකහ චක්රය" සිද්ධි චක්ර ගණනාවකි. සෙත් කවි ශාස්ත්රයේදී එවැනි සිඬි චක්ර දහතුනක් වත් අවම වශයෙන් විමසා බැලිය යුතුය. එසේම මෙහි එන ස්වර ප්රධාන වශයෙන් අටකි. එහෙත් ස්වර විසිදෙකම විමසා බැලීම ස්වර ශාස්ත්රඥයාගේ වගකීම වේ. මේ ස්වර විසි දෙක නම් වශයෙන් හෝ ප්රකාශ කිරීමට සමත් වූවකු වෙත්නම් එය සතුටට කරුණකි.
"අටකොන් චක්රය" ඉතා ගැඹුරුය. කෞතුකාගාරයේ පුස්කොළ ග්රන්ථ අධීක්ෂණය කරන්නෙකුට "අටකොන් චක්රය" නම දක්නට ලැබෙනු ඇත. මොඩන් පොත් සමාගමෙන් මුද්රණය වූ පොතක ද "අටකොන් චක්රය" නාම මාත්රිකව දක්නට ලැබේ. ඉදින් අටකොන් සකේ ආශ්චයH_ය කෙසේ දකිමුද? මේ චක්රය තුළ මුළු මහත් විශ්වයම ප්රකාශ වේ. විශ්ව ත්රි මණ්ඩල චක්රය යනුද ඊටම නමකි. එහෙත් විශ්ව ත්රි මණ්ඩලය තුළ උපදින එක් චක්රයක් ලෙසද අටකොන් සක නිර්මාණය වේ.
සරළ වශයෙන් ගතහොත් පඨවි - අපෝ - තේජෝ - වායෝ - ආකාෂ යන පංච මහා භූතයන් අතර ඇතිවන සටන් - ශක්ති ගැටුම් මෙහි හෙළිවේ. රාජගුරු බණ්ඩරයන් ගින්න උත්පාදනය කළේ අග්නි ධාතුව මෙහෙයවීමෙන.s එම කවිය සංස්කෘත භාෂාවෙන් කියන ලද්දකි. එහෙයින් සිංහලෙන් පමණක් කවි කිව හැකියෑයි සිතීම වැරදිය. ඉංග්රීසි සාහිත්ය තුළ ද කාව්ය වේ. එහෙත් ඒ සියල්ලට මෙහි වූ ශාස්ත්රය පාදක වූවා විය යුතුය.
"මානා මීනාහී
මේ නා දිය ඔකඳ කර
අනුරුපුකැන් මද බිÄර
මේනා ගිය දිය වඩාවා"
මේද කවියකි. සෙත් කවකි. විශේෂ පබැඳුමකි. අටකොන් සතට යොදා ප්රථිපල පෙන්වූ කවියකි. මෙසේ අසිරිමත් ලකුණු සහිත හෙළ උමා ඡ්යොතිෂය ඔබතට පත්කිරීමට ප්රථමයෙන් එහි ගුණ වරුණ සහ ඉතිහාසය කෙටියෙන් ගෙන එන්නට ලැබීම මට ද සතුටකි. ඔබට ද සතුටක් විය හැක.
හෙක්ටර් පද්මසිරි
යමකාල ශාස්ත්රය
යමකාල සිද්ධිය ගැන ද පෙර කතා කොට ඇත. ඒ ලෙවිකේ බණ්ඩාර මැතිඳු ගැන කතාවේදීය. යම කාලය ගැන එතෙර ද කතා බහ ඇත. අන්තර් ජලයෙන් අප දකිනා එම අරුත් සැපයීම් සමග සංසන්දනය කරන කල්හි ඔවුන් යමකාලය කියන්නේ ඔවුන්ට සිතෙන දෙයටය.
එහෙත් ඊට වඩා සැඟවුණු සත්යයක් එහි වේ. යම යන පදය දෙක යන අරුත ගෙනදෙයි "යමා මහ පෙළහර" නම් එකවර ගින්දර සහ ජලය විසුරුවා හැරි විශ්මයයි මෙය එකවර ගිනි සහ වතුර පිටවනවා සේ දුටුව ද එය දෙවරකදී එහෙත් වේගයෙන් සිදු වේ. එය බුධ ඥණයට පමණක් විෂය වේ.
යමක ගී යනු අරුත් දෙකක් සහිත ගී පදයි "රා බොන දවස වෙන්කර හඳුනා ගන්නේ" මෙය දුටු පමණින් මතක් වන්නේ පොල් රා නම් ඒ ඔහුගේ දැනුමේ තරමයි. මෙහි සූර්යාගේ ගමන හෙළිකරණුයේ "රා" යන්න හිරු සඳහා යොදනු ලබන බැවිනි.
මෙසේම යම කාලය යනු ශක්තීහු දෙකක උදාවකි. ඒ ගණිතමය, විද්යාත්මක සංකල්පයය. යම දේවතා සිඬිය එහි එන තවත් ප්රභේධයකි. "යම" යනු දෙවතාවෙකි. ගම්භාර සිටු සූනියම් දෙවිඳුන්ටද යමෙකු "යම" යෑයි කියති. සූනියම් දේව යාදිනි වල එය සඳහන් වේ. එහෙත් සූනියම් ගම්භාර දේවතාවාගේ වාහනය අජානීය තුරඟ වාහනයකි. යම දෙවතාවා මෙන්ම ගිණි කබලක් ද අතින් ගෙනේ.
යම දේවතාවා ගම්භාර ඔඩ්ඩ් මංගල දෙවියන්ට වඩා සැර පරුෂය. ඔහුගේ විස්තර බොහොය. වාහනය මී හරකාය. යම කාල සිඬියේදී යමයා මී ගවයා පිට නැගී එන්නේය. එය දෘෂ්ටි මායාවක් නොවේ. ලෙවිකේ මැතිඳු රාජ සමාවට යන සැම විටම යම දේවතාවා ඔහු අසළ විය. එහෙත් අවසන් දින රාජ සමාපව යාම සඳහා යම දේවතාවාට ආරාධනය කළත් නාවේය. ඒ ලෙවිකේගේ ආයු ක්ෂය දිනයයි. මෙය අපට සුවිශේෂ පාඩමක් කියාදෙයි.
"ලෙවිකේ මැතිඳු අද තනියම වෙළ මැද්දේ"
යනු පැරණි කවියක පදයකි. ඒ ඉහත කථාව සිහිපත් කරවයි.
නරපුර ඉන්දුම
නරපුර ඉන්දුම යනු ද එවැනිම බලවත් ශාස්ත්ර සිද්ධියකි. මෑතකදී මාහට හමුවී ඇති පිටපතකි. අසූ හාරදහසක් වින බන්ධන ගැන පැහැදිළි කරන එහි නරපුර ඉන්දුම නාම මාත්රිකය. ඒ මෙහි දූර්ලභ බවයි. නිසි වත් පිළිවෙත් පුරා නරපුර ඉන්දුම සිය ජීවයට සම්බන්ධ කර ගත යුතුය. ඉන්පසු යමෙකු දිහා බලා එය එසේය. කීවොත් එය එසේවෙයි සිටි තැන සිටී. නිදි එකා නිදයයි. නටන එකා නටයි. යමෙකුට ගැසුවොත් මැරී වැටේ. මේ එහි ප්රථිඵලය. මේ හෙළ යතුරු මතුරු විදු වල ශක්තියයි.
සෙත්කවි විස්කම්
අථකහ චක්රය ප්රසිද්ධය. ඒ සිද්ධි චක්රය නමිනි එහෙත් නියම නම "අථකහ චක්රය" සිද්ධි චක්ර ගණනාවකි. සෙත් කවි ශාස්ත්රයේදී එවැනි සිඬි චක්ර දහතුනක් වත් අවම වශයෙන් විමසා බැලිය යුතුය. එසේම මෙහි එන ස්වර ප්රධාන වශයෙන් අටකි. එහෙත් ස්වර විසිදෙකම විමසා බැලීම ස්වර ශාස්ත්රඥයාගේ වගකීම වේ. මේ ස්වර විසි දෙක නම් වශයෙන් හෝ ප්රකාශ කිරීමට සමත් වූවකු වෙත්නම් එය සතුටට කරුණකි.
"අටකොන් චක්රය" ඉතා ගැඹුරුය. කෞතුකාගාරයේ පුස්කොළ ග්රන්ථ අධීක්ෂණය කරන්නෙකුට "අටකොන් චක්රය" නම දක්නට ලැබෙනු ඇත. මොඩන් පොත් සමාගමෙන් මුද්රණය වූ පොතක ද "අටකොන් චක්රය" නාම මාත්රිකව දක්නට ලැබේ. ඉදින් අටකොන් සකේ ආශ්චයH_ය කෙසේ දකිමුද? මේ චක්රය තුළ මුළු මහත් විශ්වයම ප්රකාශ වේ. විශ්ව ත්රි මණ්ඩල චක්රය යනුද ඊටම නමකි. එහෙත් විශ්ව ත්රි මණ්ඩලය තුළ උපදින එක් චක්රයක් ලෙසද අටකොන් සක නිර්මාණය වේ.
සරළ වශයෙන් ගතහොත් පඨවි - අපෝ - තේජෝ - වායෝ - ආකාෂ යන පංච මහා භූතයන් අතර ඇතිවන සටන් - ශක්ති ගැටුම් මෙහි හෙළිවේ. රාජගුරු බණ්ඩරයන් ගින්න උත්පාදනය කළේ අග්නි ධාතුව මෙහෙයවීමෙන.s එම කවිය සංස්කෘත භාෂාවෙන් කියන ලද්දකි. එහෙයින් සිංහලෙන් පමණක් කවි කිව හැකියෑයි සිතීම වැරදිය. ඉංග්රීසි සාහිත්ය තුළ ද කාව්ය වේ. එහෙත් ඒ සියල්ලට මෙහි වූ ශාස්ත්රය පාදක වූවා විය යුතුය.
"මානා මීනාහී
මේ නා දිය ඔකඳ කර
අනුරුපුකැන් මද බිÄර
මේනා ගිය දිය වඩාවා"
මේද කවියකි. සෙත් කවකි. විශේෂ පබැඳුමකි. අටකොන් සතට යොදා ප්රථිපල පෙන්වූ කවියකි. මෙසේ අසිරිමත් ලකුණු සහිත හෙළ උමා ඡ්යොතිෂය ඔබතට පත්කිරීමට ප්රථමයෙන් එහි ගුණ වරුණ සහ ඉතිහාසය කෙටියෙන් ගෙන එන්නට ලැබීම මට ද සතුටකි. ඔබට ද සතුටක් විය හැක.
හෙක්ටර් පද්මසිරි
උපුටා ගැනීම - http://www.divaina.com/2010/08/15/siya13.html
රාවණ තරු සිරි අසිරිය 01රාවණ තරු සිරි අසිරිය 02
No Response to "රාවණ තරු සිරි අසිරිය 03"
Post a Comment
අදහස් සහ උදහස්